tankarna går till...

Igår hände det som vi fasat för den sista tiden. 2 stycken soldater stupade igår i Afghanistan. När R berättade det igår kväll så fick jag en klump i magen. Direkt gick mina tankar till de anhöriga som fått motta ett sånt besked. Jag vet hur ont i magen man fick varje gång det hade hänt ngt där nere när R tjänstgjorde som soldat. Man var livrädd att det var R som hade råkat ut för ngt.

Det känns tungt på ngt sätt när man läser om de stupade då man själv har stått som anhörig till soldat med alla risker som det innebär. Jag är bara så fruktansvärt glad att min man nu är hemma för gott för jag vill aldrig mer känna så som jag gjorde när han var nere sista omgången som soldat.

Alla mina tankar och min styrka till er som förlorat sin soldat! Var stolta över dem!

Vad har du på hjärtat?
Postat av: Simon

Stolt? Varför ska man vara stolt över att den man älskar åker till ett land där han inte är välkommen, in i en konflikt han inte startat, till ett krig som inte är sanktionerat av FN, under NATO-befäl (och vi som inte ens är med i NATO)... Och underhåller en ockupation som är orättfärdig.



Förhoppningsvis får dessa dödsfall konsekvensen att färre svenskar åker ner och krigar mot det stackars afghanska folket.

2010-02-09 @ 21:29:05
Postat av: Anonym

Kommentera inte på min frus blogg om du inte är insatt!!!

Däremot kan jag säg, jag är stollt över att ha den fru jag har, hon är min hjältinna! De anhöriga till Svenska utlandstyrkan förtjänar en medalj! Älskar dig Johanna! Bara synd att få kommentarer från folk som jag inte änns är värda att tilltala med namn! Ursäkta min irritation! Från en STOLT Svensk soldat och flerbarnsfar med världens bästa hustru.

2010-02-10 @ 02:07:38
Postat av: svar

Tack älskling!

Till Simon ( vem du nu är) så tycker jag visst att man ska vara stolt över sin soldat. De åker ner till Afghanistan för att göra gott o inte kriga. De vill hjälpa till o förändra för folket som står lägre o ge dem möjligheter de aldrig skulle kunna ha utan hjälp.Johan o Gunnar åkte ner för att de ville göra det de trodde på, ville hjälpa och det är ngt o vara stolt över!!!! Tyvärr kostade det de livet och detta ska absolut hedras!!!

2010-02-10 @ 07:56:14
Postat av: Helen

Klart du och din man ska känna er stolta. Själv har jag och F lååånga disskusioner om varför man vill åka , varför vi ska vara där. Kan förstå att du får en sådan komentar eftersom alla inte är eniga i frågan. Jag själv är ju inte helt enig. Men självklart ska vi vara stolta över dom som åker och att dom inte åker för att kriga borde väll alla veta.



Man blir väldigt berörd när något sådant händer. Själv prata jag med en av killarna när jag va i Stockholm och det känns lite konstigt att en person med så mycket glöd fick offra sitt liv.



Hoppas ni får en bra dag.

Kram

2010-02-11 @ 06:57:31
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Maria

Åh herre.. ja, Johanna.. så är det med sånna som denna Simon, okunnig men kan bara inte hålla igen käften. De är så många som TROR sig veta nånting men det är nästan alltid snarare tvärtom! Du vet att jag tycker det är otroligt hedervärt av de killar och tjejer som väljer att åka ner och kunde jag åka så hade jag aldrig tvekat. Det afghanska folket behöver all hjälp som finns att få! Om talibanerna tar tillbaka makten ännu en gång så kan kvinnor och barn slänga sig i väggen och glömma alla sina rättigheter. Ska vi bara strunta i det? Bara för att vi sitter här hemma i rika Sverige och har de så bra hemma i soffan och tycker att "näää man ska inte använda vapen" och så ska man börja tracka ner och lägga sig i en diskussion där man har noll kött på benen. Usch! Jag blir rasande!



Det är tur att de finns de som din R och min Per :)

2010-02-11 @ 16:53:23
URL: http://slaria.blogg.se/
Postat av: Simon

Det är ju ett väldigt vanligt försvar att gny om att motparten är okunnig... Jag kan lova att ni inte skulle kunna klara en minut om det var en debatt (med riktiga argument, alltså inte er känslomässiga skit).



Men jag förstår, din patetiska ursäkt till karl måste ju försvara det han gjort. Men han vet innerst inne att han gjorde fel, tyvärr har han ju inte styrkan att erkänna det. Jag och mina vänner kan inte annat än skratta åt inläggen, speciellt Marias. Hon verkar vara ordentligt korkad, men blir hon rasande av detta så får hon väl söka hjälp.



Fler soldater kommer att dö på detta vanärans fält, men då kommer kanske Sverige äntligen dra tillbaka trupperna och sluta vara USA’s marionett i kriget.



Jag kommer inte att besöka denna lilla blogg någon mer gång, jag känner igen trångsynthet och dumhet när jag ser den, och ni kommer ju inte att ändra åsikt förrän ni mognat intellektuellt och skaffat er mer kunskap om situationen.



Med hopp om bättring från er sida,

Simon

2010-02-15 @ 12:40:15
Postat av: svar till simon

Hur kan vi vara okunniga Simon, som dels har varit anhörig och dels varit i Afghanistan i verkligheten och vet vad det är vi gör? Hur har du kunnat få all den kunskap som vi inte har som har varit med om det? Mkt tacksam om du ville dela med dig av denna så vi andra "lär" oss...

Kanske har du en blogg vi kan besöka så vi kan få "lära oss" av dig o dina skrattande vänner?

Min man är en MAN o behöver aldrig försvara att han har hjälpt flera små barn o kvinnor till en bättre tillvaro. För det kommer jag och våra barn alltid att vara stolt över honom! Du får gärna besöka min blogg och kommentera men nedvärdera inte min familj eller kalla oss patetiska för den rätten har du inte när du inte känner oss!!!

2010-02-15 @ 14:12:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0