V 22=)

Nu har man gjort över halva tiden och visst börjar man känna av den lilla magen. Vet inte om jag skrivit vad det blir för "sort"?
Kan meddela att vi kommer få en liten prins=) Beräknad datum för förlossning är nu 9/12. Han är mkt livlig vissa dagar och igår hade han en fight med min kisseblåsa när jag satt i bilen hem från Kalmar=) Livrädd att man ska kissa ner sig då=)
Mår ganska bra i graviditeten nu. Lite ryggvärk till o från o mkt toabesök. Dock spökar magen och jag får trycka i mig katrinplommon tills jag nästan kräks=) Men detta är sånt man får räkna med så det gör jag.

Min lilla mage i v 22
Lite info om v 22=)

I magen:

Fostrets fem sinnen utvecklas dagligen. Smaklökar har bildats på tungan och fostret har nu känsel. Fostret experimenterar med känseln genom att stryka sig över ansiktet och känna på olika kroppsdelar. Ögonlocken täcker hela ögonen. Lungblåsorna utvecklas men de är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln. Om det är en flicka utvecklas slidan den här veckan.


Mamma:

Många känner att sexlusten ökar. När blodflödet ökar är det en del kvinnor som för första gången får orgasm eller multipla orgasmer. Många oroar sig för att barnet kan skadas av sex men det är väl skyddat där det flyter omkring i livmodern. Såvida din läkare inte har avrådit dig från sex så är det hälsosamt med sex under graviditeten. Ni kommer ofta varandra närmare och det stärker ert förhållande. Kanske ni måste börja vara lite kreativa med ställningarna eftersom magen lätt kan komma i vägen.

Hormonerna kan göra att ditt tandkött svullnar upp och det kan blöda. Bäckenlederna mjukas upp under graviditeten. Det sker för att utvidga bäckenet så att barnet kan komma ut vid förlossningen. När bäckenet mjukas upp blir det mer rörligt och ostadigt. Det gör att många kvinnor känner värk i korsryggen, bäckenet, i skinkorna eller värk från blygdbenet ut mot ljumskarna.

Du kan känna att din livmoder övar sig inför förlossningen genom oregelbundna sammandragningar som kallas Braxton Hicks kontraktioner. I Sverige brukar vi kalla dem förvärkar, falska värkar eller avstannade värkar. De känns längst upp i livmodern. De är inte farliga vare sig för fostret eller för dig. Om sammandragningarna skulle bli smärtsamma och du har fler än fyra per timme bör du kontakta sjukvården eftersom det då kan röra sig om en för tidig förlossning.

Partner:

Lyssna till dig partners sexuella behov. Det är viktigt att ni under graviditeten fortlöpande diskuterar känslorna runt sexlivet och hur ni vill ha det.

Utnyttja tiden innan barnet kommer till att göra och uppleva saker som ni inte kan göra sen när barnet kommer.

                                                                                                                 Källa: Barntotal.se


Vad har du på hjärtat?
Postat av: Nilla

Vilken söt liten mage du har!!! Jag känner mig gigantisk i jämförelse med dig med tanke på att jag ligger så många veckor efter!/Kram Nilla.

2009-07-31 @ 21:07:11
URL: http://mirakelbarnet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0